خواب و رویا چیست
خواب و رویا چیست: رویا ابداعی است از روان آدمی که مغایر با داده های معمول خودآگاه،از جهت ماهیت و جنبه و مفهوم
در حاشیه ی گسترش مداوم وقایع خودآگاه قرار دارد و معمولا بنظر نمیرسد
بخشی الحاقی به موجودیت ضمیر خودآگاه باشد،بلکه بیشتر به صورت واقعه ای کاملا بیرونی جلوه گر میشود
و گویی بطور فی البداهه و اتفاقی،حادث شده است.
شرایط خاص اصول تکوین آن،وضعیت و موفقیت استثنایی آنرا به وجود می آورد
رویا همانند دیگر داده ها(فرآیند های) خودآگاه ،ثمره ی تداوم کاملا منطقی یا صرفا احساسی از وقایع
جاری زندگی نیست،چیزی نیست جز بقایای یک فعالیت روانی عجیب و مرموز که در طول خواب فعالیت میکند.
این ویژگی، به خودی خود،رویا ها را از دیگر محتواهای خودآگاه متمایز میسازد.
ماهیت شگفت انگیز آن که به طریقی کوبنده،با تفکر خودآگاه،مغایرت دارد باز هم هر چه بیشتر
آنرا از خودآگاه تفکیک میکند.
با این حال ،یک تحقیق دقیق و کنجکاوانه به سهولت رون میسازد که رویا ها،بطور کامل
بیرون از تداوم خود آگاه قرار ندارند.
چون میتوان ،تمام جزییات ناشی از احساسات،اندیشه ها،حالات روحی یا خلق و خوی روزهای قبل را در آنها یافت.
پس با این حساب،نوعی تداوم،تداومی ارتجاعی،یا بازگشت به گذشته بر انها حاکم است.
ولی این هم انکارناپذیر است که رویا ها ،علاوه بر آن،تداومی به سمت جلو نیز دارند
و بعضی از آنها ب موقع خود،تاثیراتی قابل توجه،روی حیات دماغی خودآگاه شخص اعمال میکنند.
پس به هیچ وجه نمیتوانیم آنها را موهوم یا عمدتا عجیب تلقی کنیم.
این مجموعه های مزاحم غالبا عبارتند از التهابات و هیجانات کم و بیش واضح خلق و خو
بی تدید به دلیل همین پیوند بسیار سست با دیگر محتویات خودآگاه است که رویاها،
خاطراتی تا این اندازه فرار دارند.
بسیاری از رویاها به محض بیدار شدن،از یاد رفته اند،بعضی دیگر را جز با تردید و گمان مشکوک
نمیتوان در ذعن بازسازی کرد.
خواب و رویا چیست : معدودند رویاهایی که بتوان به وضوح و با اطمینان کامل،صحت وقوع آنها را تایید کرد.
بر خلاف تفکر منطقی که از ویژپگی های فرآیند های دماغی خودآگاه است
پیوند جلوه ه های رویا،بی نهایت تخیلی است.
عملکرد اشتراکی رویا باعث روابط و پیوند هایی میشود که طبق قاعده کلی،کاملا بیگانه با مفهوم واقعی هستند.
امری که باعث میشود بطور کلی ،رویا ها را پوچ تلقی کنیم.
پیش از چنین قضاوتی،باید در نظر داشت که رویا و موضوعات و نتایج آن برای ما واقعیتی انکار ناپذیر را تشکیل میدهند
و لذا این گون قضاوت از جانب ما ،جز فرافکنی عدم درک خود،روی موضوع نیست.
رویا ها به خوبی میتوانند،مفهوم خاص خود را داشته باشند.
برکنار از سعی و کوشش در اختصاص یک جنبه پیشگویی به تعبیر و تفسیر رویا که از قدیم معمول بوده است
کشف فروید،عملا اولین پژوهش برای نفوذ به مفهوم رویا را عرضه داشت
نمیتوان از دادن عنوان علمی به این پژوهشها،خود داری کرد،چون فروید فنون راهکاری را نشان داد
که به کمک آن،خود او و بسیاری از دانشمندان دیگر،مدعی رسیدن به نتایج دلخواه شدند
درک مفهوم رویا،درکی که شباهت به توهمات تقسیم عوامل ظاهر در رویاندارد.
ابتدا باید از خود بپرسیم،چه چیز به ما اجازه میدهد،برای رویا مفهومی قایل شویم
مفهومی که از قطعاتی با مفاهیم نه چندان رضایت بخش در رویاها به دست می آید.
یک توجیه مشروع همان است که فروید،در درافت مفهوم پنهان رویا به طریقی کاملا تجربی و نه استقرایی آورده است
مقایسه تخیلات و صحنه های رویای یک فرد معین،دلیل دیگری در جهت احتمال وجود یک مفهوم پنهان است
در واقع مشاهده ای این که تخیلات در رویا ها،مفهومی فراتر از یک برداشت تصنعی و مبهم دارند
و واجد یک مفهوم عمیق روانی اند،کار چندان مشکلی نیست.
طبق اصل جز از کل،ما باید رویا را تجزیه و تحیل کنیم،چنان که هر فرآیند دیگر روانی را تحلیل میکنیم
البته تا زمانی که هیچ راه مناسبتری نیاشد،که خلاف آنرا ثابت کند.
می دانیم که هر فرآیند روانی از دیدگاه علی جنبه ی همان بازده داده های روانی را دارد،که آنرا به وجود آورده اند.
پس درک رویا در اصطلاح روانشناسی ابتدا مستلزم آن است که جست و جو کنیم رویا از چه زمینه ها
و از چه خاطراتی تشکیل شده است.یعنی برای هر صحنه از رویا
به سابقه ی آن در ذهن خواب بیننده بازگردیم.
نا خودآگاه چیزی نیست که احظه ای دیگر خودآگاه باشد،پس تعجبی هم ندارد که رویا به وضعیت روانی خودآگاه موجود
تمام جنبه هایی را منظم میکند که منشا رفتاری کاملا متفاوت است.
شکی نیست که این کنش رویا،یک تنظیم روانی،یک تعادل مطلقا ضروری و اجتناب نا پذیر
برای هر گونه فعالیت منظم است و تعمق و تفکر به یک موضوع برای حصول نتیجه و بررسی آن
از تمامی جنبه ها و تمام عواقب ناشی از آن است
این روند و علکرد دماغی به نوعی،بصورت خودکار در وضعیتی کم و بیش ناخودآگاه از جمله در خواب
تداوم می یابد.برای مثال چنین به نظر میرسد که تمامی دیدگاه های ناچیز شمرده شده یا نادیده انگاشته شده در روز قبل،حالاتی کم و بیش ناخودآگاه بوده اند که در این جا و در ضمیر خواب بیننده جلوه گر شده اند..
نادگرایی رویاها که همواره موضوع مورد بحث های فراوان بوده است به طرق مختلف ارزیابی میشود.
بسته به آن است که موضوع را از دیدگاه علت بررسی کنیم یا ازدیدگاه معلول.
خواب و رویا چیست : جبر گرایی فروید ،اصرار بر وجود یک تمایل شدید،یک تمایل شدید سرکوب شده دارد که در رویا بیان میشود.
این میل شدید تقریبا همیشه ساده و ابتدایی است،هر چند ممکن است که به اشکال مختلف ظاهر شود.
با این حساب ،رویا،با ک واژه نامه ی نمادین،جلوه های تخیلی و حتی تفکرات قضاوت ها
رهنمود ها،تمایلات و غیره را که در ناخودآگاه ،سرکوب و لنکار شده بودند،به ما القا میکند.
رویا نشات گرفته از فعالیت ناخودآگاه،نمایشی از محتواهای به خواب رفته در ناخودآگاه را به نمایش میگذارد
ولی نه تمام محتویات موجود در آن،بلکه تنها بعضی از آنها را که از طریق تطابق با حالت موقت خودآگاه
خویش به روز در آورده،تبلور داده و گزینش کرده است.
این برداشت،از دیدگاه عملی،اهمیت زیادی دارد.
رویا اصلاح کننده ی وضعیت روانی است و آنچه از دستش بر می آید
انجام میدهد تا حال عمومی بیمار را بهبود بخشد.
فرضیات فروید،وقتی به رویا نقش جبران کننده ی نسبی میدهند،چنین تمایلی را نشان میدهند.
به طوری که فروید نشادن داده است،بی شمارند،رویا هایی که در آنها،کیفیت های عرضی ظاهر میشوند
و بر اساس آنها،پاره ای هیجانات احساسی و محتمل برای پراندن خواب از سر فرد،تغییر شکل داده
و در این تغییر چهره نیت و قصد باطنی شخص به خواب رفته را تحسین کرده و تحکیم بخشیده اند
تا خواب او بر هم نخورد.
به همین نحو که باز هم فروید نشان داده است،رویاهای متعدد دیگری هم وجود دارند که در آنها
عوامل آشوبگران درون روانی،از جمله جاوه های فردی قادر به ایجاد واکنش های شدید عاطفی
تغییر شکل داده و در پوشش تعبیر رویا در آمده اند و برای ممانعت از تخلیه ی شدید عاطفی
بع میزان زیادی از شدت جلوه ها کاسته اند.
ولی این امر مانع از آن نمیشود که مشاهده کنیم،اینها درست همان رویا عایی هستند که بیشترین
آشفتگی ها را در خواب ،به وجود می آورند.
حتی تعداد بیش از حد تصوری از آنها،به عبارت منطقی،ساختار هیجان انگیز شان به اوج شدت عاطفی منتهی میشود.
شدت و وخامتی چنان تحقق یافته در رویا که شخص دستخوش هیجانات لجام گسیخته،از خواب میپرد.
فروید چنین رویاهایی را با این بیان که سانسور،دیگر موفق به سرکوب هیجان دردناک نشده است،توجیه میکند.
برای آشنایی بیشتر با مباحث قانون جذب و موفقیت بر روی عبارت زیر کلیک کنید: