یوگا چیست و انواع آن
یوگا چیست و انواع آن : یوگا در اصل خود،یکی از شش مکتب فلسفی هند است
این سنت قدمت چند هزارساله دارد .اما امروزه یوگا را در حوزه های فیر دانشگاهی،و حتی گاه در دانشگاه ها
بعنوان یکی از رشته های ورزشی می شناسند و در بیشتر کشور ها مراکز فروانی
به آموزش و ترویج آن در سطح عملی مشغولند.
حدود پانصد قبل از میلاد،یوگا بع معنی ((مراقبه حواس)) بخ کار رفته است.
کاربرد های چهلرگانه ((یوگا))
۱-در کاربرد های عمومی و رایج،یوگا را به پدیده های اطلاق میکنند که در جوهر خود شاید بیشتر نوعی ورزش
برای تندرستس باشد.
۲-از طرفی ی.گا را بطور شایع،معادل ((ریاضت)) بکار میبرند و مرتاضان را،از هر نوعی که باشند،((یگی))می خوانند
یوگا را در سنت هندی بر هر روش مراقبه ای و شیوه زاهدانه اطلاق میکرده اند و هنوز هم میکنند..
۳-علاوه بر این دو کاربرد،یوگا در نجات شناسی هندویی عنوانی است معادل((راه))یا ((طریق))
که بر هر یک از راه های سه گانه نجات،یعنی طریق عمل،زریق معرفت،و سریق دلدادگی است.
۴- در معنای اخص کلمه،به ویژه وقتی از فلسفه و عرفتن هندو سخن میگویند
یوگا یکی از شش مکتب نجات هندویی است.
((یوگا)) را در این کاربرد باید روشی برای توقف کامل کلیه ی کنش های ذهن دانست .
چهار نظام یوگایی اصلی عبارتند از:
منتره یوگا: یوگای اوراد و اذکار: این عنوان اشاره به روش یوگایی است که هدف آن دست یابی
به اتحاد با خدا یا برهمن از راه تکرار منتره ها است.پورانه ها این روش را
راهی آسان برای رسیدن به دانش برهمن میشمرد.
۲-لیه یوگا:یوگای استغراق: روش یوگایی دیگری است که اتحاد با خدا را از راه عبادت و حرمت گذاری سخت و مشتاقانه جست و جو میکند و بر آن است که این راه به بیداری کوندالینی،بالاترین وضعیت آگاهی،می انجامد.
هتهه یوگا:یوگای خشن یا نیرومند:این نیز روش دیگری اشت که هدفش بیدار سازی کوندالینی است
اما این هدف را از راه ترکیب فنون تطهیر بدن و تمرین های بدنی دنبال میکند.
راجه یوگا: این همان روشی است که پنجلی در قرن دوم پیش از میلاد آنرا تبیین کرد .
بنیانگذار رسمی و مشخص مکتب یوگا شخصی به نام پنجلی است.
اما این بدان معنا نیست که یوگا ساخته او است.بلکه از مدت ها گیش از پنجلی اعمال و روشهای یوگایی در محافل
جریانهای باطنی هندی و غیر هندی مطرح بوده است.
تاریخچه مکتب یوگا
درباره سیر تحولات مکتب یوگا چندان اطلاعتی در دسترس نیست.
اما آشکار اسن که در این مکتب،با وجود متن معیارینی همچون یوگا سوتره،از همان آغاز دچار اختلاف
تفسیر ها و تقریر ها شده است
کوندالینی یوگا
کوندالینی به شکل های ((مار))،((الاهه)) و انرژی توصیف شده است.
محلی که انرژی حیاتی در آن ذخیره شده،مانند یک ((کوندا)) حوض است.
این محل ،حوزه ای در بدن است که در نزدیکی مرکز مربوز به احساسات جنسی قرار دارد.
به همین دلیل است که آنرا ((انرژی کوندالینی)) می خوانند.
دلیل دیگری که این انرژی را کوندالینی میگویند،این است که شباهت فروان به ماری دارد که
به دور خود حلقه زده و خوابیده است.
اگر بیدار شود،حلقه اش را باز میکند و سرش را به طرف بالا به حرکت در میآورد.
کوندالینی،همان انرژی است که در نقطه تلاقی روح و بدن قرار دارد.
این انرژی به دو شکل وجود یافت میشود:
هنگامی که بسوی بدن جریان گیدا میکند،تبدیل به میل جنسی میشود و
زمانی که بسوی روح حرکت میکند به سمت بالا صعود میکند.
کوندالینی با تنفس سریع و عمیق برانگیخته شده و از محل استقرار خود به سمت بالا حرکت میکند.
و در حین گسترش عمودی خود،مراکز دیگز روانی را که هر یک منشا نیرو های خاصی است
بیدار میکند و نیرو های متقابل آنان را بر می انگیزد و این مراکز را پی در پی در خود مستهلک میکند
و سرانجام موجب بیداری هفتمین مرکز میشود که بع ((نیلوفر هزاربرگ)) معروف است.
کیش تنتره معتقد است در وجود انسان،هفت مرکز مهم روحانی و لطیف موجود است.
یوگا چیست و انواع آن : اسم این مراکز را در سنسکریت((چکره)) گفته اند.
شش تا از این هفت مرکز در ستون فقرات قرار یافته و آنرا محور عالم صغیر(تن) میدانند.
هفتمین مرکز ورای مراکز دیگر است.
گروهی از محققان این مراکز را با مراکز عصبی یک میدانند
اما به نظر میرسد غرض از این چرخ ها،خالات و مقامات عرفانی است که به موجب آن جسم مادی به جسم روحانی مبدل میشود.
فرآیند ادراک
فرآیند ادراک در مکتب یوگا با آنچه سانکهیه بیان شده تفاوت چندانی ندارد.
ابتدا حواس با اشیا مواجه میشوند.
در نتیجه این مواجهه،اندام حسی از اشیا تاثراتی میپذیرد.
ذهن این تاثرات را تجزیه و تحلیل میکند.در نتیجه فعالیتهای حواس و ذهن،عقل تغییراتی میکند
و خود به صورت شی ادراک شده در میآید.
هستی شناسی و جهان شناسی یوگا
هستی در نظر سانکهیه یوگا از دو مقوله اصلی تشکیل یافته است:
ماده و روح.اما بر خلاف برخی فلسفه های ایدیالیستی،سنکهیه یوگا ماده را توهم نمیداند.
ماده به همان اندازه واقعی و ابدی است که روح واقعی و ابدی.
اما با این تفاوت که ماده،بر خلاف روح،ثبات ندارد و هموتره در تطور و خلاقیت است.
ماده با داشتن سه کیفیت متفاوت در درون خود،که البته در حالت اولیه کاملا هماهنگ و متعادل اند
میتواند به حالتهای مختلف وجودی درآید.
این کیفیت ها عبارتند از:۱-ستوه(کیفیت روشنایی-خرد)۲-رجس(کیفیت تحرک-فعالیت ذهنی)
۳-تمس(کیفیت ایستایی-خمودگی ذهنی)
میبینیم که این کیفیت ها دو جنبه دارند:آفاقی،که پدیده های جهان بیرون را شکل میدهد
. انفسی،که وضعیت ذهنی روانی را تامین و توجیه میکند.
البته نباید این کیفیت ها را چیزی جدا از ماده تلقی کرد.
یوگا چیست و انواع آن : روح
تمام فلسفه های هندی بجز مکتب بودا و ماده گرایی،روح (روان) را بعنوان اصل فوق طبیعی و مستقل میپریرند.
اما راه های گوناگونی هست که در زشته های مختلف سعی دارند وجود روح را اثبات و ذات آنرا تبیین کنند.
سانکهیه یوگا از راه نوعی برهان غایی به ضرورت وجود روح در هستی میرسد
و به این ترتیب پس از ماده و تحولات آن،وجود روح و روان را توجیه میکند.
نظریه علیت
سانکهیه یوگا نظریه مخصوصی نیز درباره علیت دارد که نمیتوان در مبحث جهان شناسی،هر چند گذارا به آن نپرداخت.
علیت،پدید آمدن معلول از علت،چیزی نیست جر آشکار شدن موجودییتی که پیش تر به
وجهی ئر خود علت وجود داشته است.
وقتی معلولی از علت خود پدید میآید،باید میان آن علت و معلول رابطه و نسبتی واقعی وجود داشته باشد
درست همانگونه که مجسمه قبلا در قطعه سنگ وجود دارد و به وسله مجسمه ساز فقط آشکار میشود
به همان صورت،فرآیند علیت فقط معلول را که قبلا در درون علت موجود بوده است را آشکار میکند
اما چنین مینماید مه هم اکنون موجود شده است.
مطلوب نهایی،وضعیت نجات و آنچه باید بسوی آن رفت در نظر یوگا عبارت است از
نوعی آرام دلی و ثبات روحی و روانی،که در آن حال،همه رنج ها و پریشانی ها به پایان میرسد.
برای آشنایی بیشتر با مباحث قوانین هستی و قانون جذب بر روی عبارت زیر کلیک کنید: