سلامت روان یعنی چه
سلامت روان یعنی چه : روان در حالت سلامت بطور مناسب با انجام کلیه وظایف خود توجه دارد.
چنانچه وقتی انسان مشغول فکر کردن میباشد وضع طبیعی و سلامت ایجاب می نماید
که حواس نیز به فعالیت مشغول باشند بنابراین چنانچه شخصی بهنگام تفکر و تعمق بکلی خود را
فراموش کند و غرق در افکار خویش شود بنحویکه روان آن شخص از کار دیدگان و گوشها
و سایر اعضا و حواس غافل شود چنین شخصی از سلامت برخوردار نیست و حتی ممکن است
هنگام تفکر و تعمق با خویش به سخن گفتن بپردازد و چون عارضه او شدت یابد بکلی حواسش مختل گردد.
و نیز چانچه شخصی در برخورد با ناملایمات روانش بیش از حد طبیعی دستخوش خشم و غضب گردد
و یا گرفتار غم و اندوه شود،سلامت روانی خود را از دست داده است زیرا روان آن شخص
در انجام وظایف ((اصل موازنه امیال)) و ((تعادل خواستها)) را که شرط اساسی سلامت روان و جسم است رعایت نی نماید.
نوزاد اگر سالم پا به عرصه وجود گذارد،روانش در انجام وظایف حد تعادل را رعایت میکند.
حس ذایقه او مزه شیر مادر را بخوبی تشخیص میدهد،بحدی که پستان دیپری را به دهان نمیگیرد
و از خوردن شیری غیر از سیر مادر امتناع می ورزد و همچنین حس شامه او بوی بدن مادر را بخوبی
استشمام میکند و نیز لبانش لطلفت و گرمی پستان مادر را بخوبی احساس مینماید
و همینطور چشمانش بخوبی نگاه پر مهر و عطوفت مادر را درک میکند.
هنگامی که گرسنه شود میگرید تا پستان به دهانش بگذارند و چون سیر شد از خوردن خودداری می نماید.
جریان افکارش نیز بسیار لطیف و طبیعی است،زمانیکه جریان افکار نوزاد به ناملایمات برخورد میکند
و چون از مسیر خوشی عبور نماید لبخند بر لبانش ظاهر میشود.
روان حیواناتات نیز در انجام وظایف اعتدال را رعایت مینماید چنانچه حیوانات بموقع گرسنگی
را احساس مینمایند و بخوردن میپردازند و چون سیر شدند از خوردن خود داری میکنند
بنحویکه ممکن نیست یک حیوان گرسنه در صورت بودن غذا و نبودن مانع از خوردن خودداری نماید
و یا در صورت سیر شدن باز هم بخوردن ادامه دهد.
حیوانات بموقع غذا میخورند بموقع میخوابند بموقع فعالیت میکنند
و روان آنها بهیچ وجه در انجام یکی از وظایف افراط و در انجام وظیفه دیگر تفریط نمینماید.
ولی در مورد انسان وضع بدین منوال نیست و روان انسان اغلب در انجم وظایف خود
رعایت اعتدال را از دست میدهد.
علت آن اینست که در مورد انسان اندیشه نیز علاوه بر محیط در ایجاد چنین وضعی موثر است.
انسان تحت تاثیر اندیشه ،میتواند به اعتصاب غذا دست زده و تا سر حد مرگ از خوردن غذا خود داری میکند.
هیچ یک از اعضا برای جلب روان قدرتی برابر قدرت اندیشه ندارند چه اکثر نیرو های روانی
و غالب اعضا پس از مدتی فعالیت خسته میشوند و از کار باز می مانند و به استراحت میپردازند
مطالعه مقاله تربیت فرزندان با اعتماد نفس
سلامت روان یعنی چه : اما نیروی تفکر را سکون و آرامشی نیست و انسان حتی در خواب نیز بازیچه افکار خویش است
بعلاوه محیط خارجی برای فعالیت حواس و اعضا مختلف بدن تا حدی تغییر ناپذیر است.
تعداد رنگها در مقابل دبده گان افزایش نمی یابد صداهاییکه حس سامعه را بکار میگیرند
از نظر ماهیت تغییر ناپذیرند.هواییکه بدن سردی و گرمی آنرا احساس میکند
با گذشت ایام تغییر محسوسی ندارد. لیکن میدان فعالیت قوای شعوری با پیشرفت
سیستم زندگی انسان دایما وسیعتر میگردد.
انسان کنونی بیش از انسان گذشته فکر میکند در نتیجه عصبانی میشود،حساسیت بخرج میدهد،دچار غم و اندوه میگردد.
با پیشرفت اجتماعات کار جسمی بمرور جای خود را بکار فکری میدهد و بمرور جسم انسان ضعیف میگردد
بهمین جهت با اینکه وسایل معیشت بیشتر میشود انسان در حفظ سلامت خود توفیق کمتری بدست میاورد.
علت این امر آنست که قوای شعوری و حالات نامناسب و مضر روانی مانند عصبانیت،هیجان،التهاب
تشویش روان انسان را از کار جسم غافل میسازد و اعمال حیاتی کاهش مییابد
و در نتجه قدرت جسم و سلات روان از دست میرود،انسانی که بشدت عصبانی است
یا بسختی بفکر فرو رفته است یا غم و اندوهی گران بر سینه اش سنگینی میکند
حواس و اعضا او از انجام وظایف خود باز میماند.
چشمها باز هستند ولی آنچنانکه باید دقت و توجه ندارند گوشها آماده کار هستند ولی صداها را بدرستی
تشخیص نمی دهند،نفس در سینه حبس میشود و اکسیژن بحدی که باید جذب نمیگردد
مزه غذا آنچانکه باید درک نمیشود و بزاق دهان بخوبی ترشح نمیکند و غذا برای هضم آماده نشده است
و سلامت دستگاه گوارش بخطر می افتد.
البته چنانچه تفکر و تعمق،عصبانیت،هیجان،تشویش….. جنبه موقتی داشته باشد جای نگرانی نیست
لیکن همچنانکه جسم در اثر ورزش و پرورش بشکل خاصی در میآید روان نیز در اثر پرورش
و نحوه فعالیت بشکل خاصی پرورش پیدا میکند و چنانچه این پرورش ناصحیح باشد
تفکر و تعمق و عصبانیت و تشویش جنبه دوام پید میکند و بطور دایم در کار اعمال حیاتی
و فعالیت اعضا کاهش رخ میدهد.
جانا حدیث حاضر و غایب شنیده ای من در میان جمع و دلم جای دیگر است
اکنون ممکن است این سوال مطرح شود که آیا اصولا خصوصیات اخلاقی انسان قابل تغییر است یا خیر؟؟؟
ظاهرا چنین بنظر میرسد که نحوه فعالیت روان و خصوصیات اخلاقی انسان لا یتغیر است.
حال آنکه این تصور صحیح نبوده و دور از واقعیت می باشد چه نحوه فعالیت روان انسان با گذشت زمان
و طی مسیر مناسب یا نامناسب تغییر شکل میدهد و خصوصیات اخلاقی انسان تا حدی تغییر مینماید.
باید توجه داشت که برای پرورش روان طی مسیر صحیح و ناصحیح برای مدت زمانی ضروری است
زیرا همانطوریکه برای تقویت بازو ادامه ورزش برای مدت زمانی ضرورت دارد
و نیز برای تضعیف بازان قوی ترک ورزش برای مدت زمانی لازم است همانطور نیز
برای اینکه شخص خونسردی پرورش ناصحیح یابد و عصبانی مزاج شود و یا برعکس
برای اینکه روان شخص عصبانی مزاجی پرورش صحیح یابد و خونسرد بار آید گذشت ایام و تمرین و
کوشش مستمر ضروری است.
و نیز اگر شخصی بعلت فکر و خیال یا غم و غصه و سایر حالا نامناسب روانی دقت حواس خود
را از دست داده است و حواس پرتی پیداه کرده ،برای اینکه سلامت خود را بازیابد مدتها احتیاج به ممارست
و تمرین دارد تا بمرور روانش پرورش صحیح یابد و عارضه از بین برود.
سلامت روان یعنی چه : بنابراین برای اعاده سلامت روانی و سلامت جسمی تا آنحدی که مربوط به روان است
انتظار دستوری که فورا شفابخش باشد انتظاری غیر منطقی است زیرا عارضه ایکه اندک اندک
آمده و روان با آن پرورش یافته بایستی در اثر تمرین و کوشش مداوم اندک اندک برود
تا روان سلامت خود را بازیابد.
بعلاوه چنانچه شخصی مایل باشد روانش پرورش صحیح یابد صرف ابراز تمایل و اخذ تصمیم
برای رسیدن به این مقصود کافی نیست و هیچکس نمیتواند از آنچه روانش اقتضا دارد دوری جوید
بدین نحو که اگر روان شخصی با عصبانیت خو گرفته و پرورش پیدا کرده است
این شخص نمیتواند از اقتضای روان خود دوری جوید و بصرف خواستن و تصمیم گرفتن
در برخورد با ناملایمات خونسردی خود را حفظ کند.
بنابراین برای اعاده و حفظ سلامت طی مسیر صحیح و انجام ورزشها و تمرینهای روانی
برای مدتها و همیشه ضرورت دارد
برای آشنایی بیشتر با مباحث ذهن و روان و موفقیت بر روی عبارت زیر کلیک نمایید: